Moi rodzice byli w samym środku walki o wyzwolenie. To znaczy, że nigdy naprawdę nie byli moi. Ani nie należeli do siebie nawzajem. Należeli do kraju (najmłodszego państwa świata) – wspomina południowosudańska reżyserka Akuol de Mabior, córka prezydenta i wiceprezydentki tego kraju.
Akuol de Mabior, córka dr. Johna Garanga de Mabiora (1945-2005), lidera Ludowej Armii Wyzwolenia Sudanu, wiceprezydenta Sudanu i pierwszego prezydenta Sudanu Południowego oraz Rebekki Nyandeng de Mabior, wiceprezydentki, stworzyła dokument przedstawiający historię narodzin Sudanu Południowego poprzez historię własnej rodziny. To głęboki film, pokazujący dom, w którym ideały i wolność kraju były na pierwszym miejscu. Jak się z tym czuli domownicy prezydenta? Jaki to miało wpływ na dzieci?
A co z moją matką?
Mamy w głowie różne wyobrażenia i wspomnienia o nim – młoda kobieta wspomina ojca. – Formułowaliśmy je w obraz bohatera, którym nie mógł być.
To mój ojciec, który jest w niebie. A co z moją matką?
Zaczęłam nagrywać nasze poranne rozmowy. Mojej mamy ambicje i marzenia napawają mnie nadzieją i strachem. Rodzi się tak wiele gorzkich pytań.
Dr John Garang de Mabior zginął tragicznie. Po latach jego żona, polityczka i działaczka społeczna, zostaje wybrana na wiceprezydenta kraju. Akuol boi się, że matkę spotka ten sam los co ojca. Zwłaszcza, że mama jest buntowniczką. Nie odcina kuponów od pozycji męża. Ma swoje zdanie i je głośno wypowiada. Krytykuje obecne władze, mimo że z częścią tych ludzi latami ramię w ramię walczyła o niepodległość. Ludzie nazywają ja Matką Narodu.
Film jest dla reżyserki po części także okazją do zadania pytań, których chyba młoda kobieta nie mogła w domu zadawać wcześniej. Mówi w filmie, że w domu, w którym walczono o najwyższe prawdy, nie było miejsca na wątpliwości.
Reżyserka zaczyna zadawać te pytania. Nagrywa poranne rozmowy z mamą, gdy ta jest jeszcze w łóżku. Cudowne są te intymne ujęcia, gdy jedną z najważniejszych osób w państwie widzimy w kuchni, wykonującą tradycyjne, bardzo pracochłonne potrawy.
Film wyśmienicie ukazuje siłę charakteru i mądrość kobiet, które po odejściu męskiej głowy rodziny muszą dać sobie radę. I dają – jedna studiuje, druga zostaje reżyserka, trzecia zostaje wiceprezydentką. Nie zapominają o ojcu, pamięć o nim wciąż jest. Dokument ukazuje scenę płaczu pani wiceprezydent przed portretem zmarłego męża. Kobieta na pytanie, czy zamierza powtórnie wyjść za maż odpowiada, że absolutnie nie. On był jedynym mężczyzną. Reszta, nawet ci w jej wieku, wydają jej się tylko chłopcami.
Dokument też jest świetnym studium młodego państwa. Sudan Południowy powstał w 2011 roku w wyniku odłączenia się od Sudanu po zakończeniu II wojny domowej w Sudanie – najdłuższej wojny domowej w Afryce (1983-2005). Konflikt był jedną z najbardziej śmiercionośnych wojen XX wieku: w południowej części kraju zginęło 1,5 miliona cywilów, a ponad 4 miliony zostało zmuszonych do opuszczenia domów. Była to najwyższa śmiertelność wśród cywilów od II wojny światowej.
Gdy konflikt się zakończył, powstało nowe państwo. Walki dalej wybuchały, miały miejsce zamach stanu i czystki etniczne, w 2017 r. nastała klęska głodu. Dwie trzecie mieszkańców jest uzależnionych od pomocy humanitarnej. Obecnie Sudan Południowy to państwo dotknięte głodem, o najgorszych wskaźnikach zdrowotnych: umieralność rodzących matek wynosi 2053 na 100 tys. żywych urodzeń i jest najwyższa na świecie.
Sudan Południowy jest jednym z najbiedniejszych krajów świata. Mimo złóż ropy naftowej. PKB kraju w 98 procentach pochodzi z eksportu ropy.
Czy ludzie mogą najeść się wolnością
Mamy wolność. Czy jednak ludzie mogą najeść się wolnością? – pyta Rebekka. Matka i córka zadają sobie gorzkie pytania o to, jak ich kraj radzi sobie z niepodległością. Potrafią dostrzec schemat, który dotyka wiele młodych państw – jakim wyzwaniem jest samostanowienie.
Marzeniem pani wiceprezydent jest po prostu, by jej dzieci mieszkały w bardziej dostatnim kraju.
Nie ma prostej drogi do domu, reż. Akuol de Mabior, Sudan Południowy, Kenia, RPA, 2022
Czas trwania: 85 min.
Nagrody i festiwale: DOK.fest München (African Encounters), Berlin MFF, Hot Docs, Sydney FF, San Francisco MFF, Sydney FF, CPH:DOX, Cinéma du Réel, Sheffield DocFest, Zanzibar MFF, Durban MFF
Widziane w czasie festiwalu Afrykamera
9/10