Czegoś takiego nie wymyśli się nawet w najśmielszych snach – mówi córka zaginionego muzyka. A widz razem z nią powtarza: „to niewiarygodne!” – gdy następuje kolejny niemożliwy zwrot akcji. A to wszystko w filmie dokumentalnym! Przy okazji pełnego ciepła i optymizmu dokumentu widz dostaje też sporą porcję wiedzy o RPA w czasach apartheidu.
Sixto Rodriguez mimo nieprzeciętnego talentu w rodzimych Stanach Zjednoczonych sprzedał mniej niż 10 płyt. Po drugiej płycie piosenkarz zapadł się pod ziemię. Były to lata ’70. Tymczasem w izolowanej przez apartheid Republice Południowej Afryki jego utwory są słuchane, znane na pamięć, przegrywane domowymi sposobami. Wszyscy je śpiewają. W ciągu 10-20 lat mogło się tam sprzedać pół miliona płyt.
Nagrodzony Oscarem dokument przedstawia historię specyficznego śledztwa, które ma wyjaśnić, skąd taka popularność tak niepopularnego muzyka. Natomiast to, do czego prowadzi to dociekanie, to już zupełnie inna historia. niewiarygodna:)
Na drugim końcu świata ludzie zakochali się w muzyku. Był tu bardziej popularny niż Rolling Stones. „W RPA stał się ścieżką dźwiękową naszego życia” – wspominają bohaterowie filmu.
Pozwolił nam inaczej myśleć
Gdy RPA ogarnia wrzenie, Rodriguez staje się bardem zmian. W filmie słyszymy: „każda rewolucja potrzebuje hymnu, a w RPA to właśnie album Cold Fact uwolnił nasze umysły i pozwolił nam inaczej myśleć””. Teksty Sixto były inspiracją dla dopiero co powstającej opozycji: „This system’s gonna fall soon, to an angry young tune; And that’s a concrete cold fact” („Ustrój wkrótce upadnie, jak głoszą młodzi gniewni; I to jest konkretny suchy fakt”).
Apartheid skutecznie izolował RPA. „Nie mieliśmy nawet telewizji – mówią bohaterowie dokumentu. – Bo telewizja była komunistyczna. Wszystko ograniczano, cenzurowano. A tu nagle gość wjeżdża z taką piosenką. I stał się ikoną buntownika”.
Oddzielały nas od świata zamknięte drzwi
Mimo że stał się ikoną, nic o nim nie było wiadomo. Dosłownie nic. Ludzie znali jedynie jego nazwisko i zdjęcie w ciemnych okularach, zamieszczone na płycie. Izolacja RPA to cenzura, zakaz koncertowania poza granicami kraju. „Oddzielały nas od świata zamknięte drzwi” – słyszymy w filmie. Za krytykę władz szło się na 3 lata do więzienia.
Film na przykładzie osoby Sixto Rodrigueza świetnie pokazuje stopień kontroli i cenzury apartheidu. Ale trzeba pamiętać, że świat także izolował RPA. Wspólnota międzynarodowa nie tylko potępiała apartheid, widząc w nim zbrodnię przeciw ludzkości, ale wprowadzała też bardzo konkretne sankcje. W 1973 ONZ uchwaliło konwencje przeciw apartheidowi. Z RPA wycofywano inwestycje. Nakładano embarga – w tym to najbardziej dotkliwe: na ropę naftową w 1987 r. Zrywano stosunki handlowe i zobowiązania podatkowe. Południowoafrykańskich sportowców wykluczano z olimpiad (tę decyzję Nelson Mandela nazwie potem: „przywracającą nadzieję”), z mundiali i innych wielkich imprez.
Podobny stopień kontroli miał miejsce w kulturze, dlatego ta niewiarygodna historia mogła w ogóle się wydarzyć… Koniecznie oglądnijcie!
Sugar Man, reż. Malik Bendjelloul, Wielka Brytania, Szwecja, 2012, dokumentalny
10/10
Jego teksty to poezja, w moim przekonaniu lepsza od Boba Dylana czy Jima Morrisona. Posłuchajcie utworu „Cause”:
Cause I lost my job two weeks before Christmas
And I talked to Jesus at the sewer
And the Pope said it was none of his God-damned business
While the rain drank champagne
My Estonian Archangel came and got me wasted
Cause the sweetest kiss I ever got is the one I’ve never tasted
Oh but they’ll take their bonus pay to Molly McDonald,
Neon ladies, beauty is that which obeys, is bought or borrowed
Cause my heart’s become a crooked hotel full of rumours
But it’s I who pays the rent for these fingered-face out-of-tunersand
I make 16 solid half hour friendships every evening
Cause your queen of hearts who is half a stone
And likes to laugh alone is always threatening you with leaving
Oh but they play those token games on Willy Thompson
And give a medal to replace the son of Mrs. Annie Johnson
Cause they told me everybody’s got to pay their dues
And I explained that I had overpaid them
So overdued I went to the company store
and the clerk there said that they had just been invaded
So I set sail in a teardrop and escaped beneath the doorsill
Cause the smell of her perfume echoes in my head still
Cause I see my people trying to drown the sun
In weekends of whiskey sours
Cause how many times can you wake up in this comic book and plant flowers?
Jedna odpowiedź
.…Za krytykę władz szło się na 3 lata do więzienia.….
Cóż za idiotyzm! Cała prasa angielskojęzyczna w RPA była skrajnie opozycyjna, potępiała apartheid i wzywała do sankcji. W 1968 roku rząd postanowił mieć swą własną angielskojęzyczną tubę propagandową i założył dziennik the Citizen. Firmował go burski przemysłowiec, a finanse pochodziły z sekretnego budżetu Ministerstwa Obrony.
Ta techniczna nieprawidłowość rozdmuchana została przez opozycję jako ‘Information Scandal’; rząd Vorstera upadł, prezydent musiał podać się do dymisji. Nowy prezydent P.W. Botha rozpoczął kurs likwidowania apartheidu, który to kurs zakończył się w 1994 przejęciem władzy przez ANC. Jak teraz wygląda RPA, każdy chyba wie - a tym bardziej ja, mieszkający tu od 52 lat.